Etusivu » LuovaMiete Blogi » Miten myydä palvelua, kun on vasta aloittanut?

Miten myydä palvelua, kun on vasta aloittanut?

  • tehnyt
Miten myydä palvelua, kun on vasta aloittanut?

Pähkäiletköhän sinäkin, miten myydä palvelua, kun on vasta aloittanut? Olet saattanut googlettaa ja etsinyt somesta tietoa, mikä olisi toimivin ja paras myyntikikka myydä omaa palveluasi?
Olet ehkäpä vertaillut, miten muut myyvät ja missä muut myyvät. Toivottavasti ole myös lähtenyt kokeilemaan. Jos olet uusi tai suhteellisen tuore palveluntuottaja, niin kokeileminen on tarpeellista. Kokeilujen myötä tulee myös epätoivottuja tuloksia ja suoranaisia epäonnistumisia. Lähes kaikesta kokeilusta voi myös saada hyödyllistä tietoa, jos sitä osaa etsiä ja kerätä. Tietenkin tämä tieto täytyy ottaa myös käyttöön, muutenhan se ei olisi enää hyödyllistä.

Tätä oppimisen kaarta ei voi oikein poistaa, mutta sitä voi toki lyhentää ja ehkäpä jopa pehmentää hieman. Jos nyt olen käyttänyt kovinkin paljon aikaa yrittäessäsi löytää jotain varmaa tapaa myydä tai etsimällä jotain salaista kikkaa, niin toivottavasti jatkossa käytät enemmän aikaa myyntiin ja sen opetteluun. Voisin erikseen kirjoittaa siitä, miksi en pidä siitä, kuinka vähemmän kokeneille myyjille yritetään myydä erilaisia mystisiä myyntikoulutuksia ja “paljastaa salaisuuksia”. Ihan todella, jos näitä salaisuuksia olisi paljastettavaksi, niin emme eläisi maailmassa, joka hukkuu turhaan tavaraan. 

Miten myydä palvelua x, kun on vasta aloittanut?

Olen oikeasti aika hyvä myyjä ja voin sanoa jopa pitäväni myynnistä. En kuitenkaan pidä myynnistä niin paljon, että haluaisin myydä mitä tahansa tai millä tahansa keinoin. Toiset tulkitsevat tämän niin, etten ole supermyyjä, joka onnistuu jokaisessa kaupassa. Ei, en lähde edes yrittämään jokaista kauppaa, jos tilanne ei tunnu mielestäni sopivalta. Esimerkiksi jos tuote tai palvelu on väärä asiakkaalle, niin en lähde yrittämään kauppaa vain siksi, että asiakas voisi tulla palauttamaan ostoksensa päivän päästä. Toki tiedän paljon myyjiä ja paikkoja, joissa tämä ei ole este tai edes hidaste. Joko sitä ei koeta moraalisena ongelmana tai sitten välitetä panostaa pitempiaikaisiin asiakassuhteisiin ja jopa tiedetään, että asiakas ei jaksa tulla palauttamaan ostostaan. Silti lopulta et ole vastuussa siitä, miten asiakas rahansa käyttää.

Eli uskalla rakentaa pitkäaikaisia asiakassuhteita, suositella, myydä ja tehdä lisämyyntiä. Kun jaksat toimia asiakaslähtöisesti ja kärsivällisesti, niin lisämyynti voi olla asiakaspalvelua ja todella kiva kokemus molemmin puolin. No miten näihin tilanteisiin pääsee, kun on täysin uusi? Kutsumalla ja kokeilemalla. Tässä vaiheessa on turha odottaa, että asiakkaat osaavat löytää luoksesi noin vain. Jos asiakkaasi eivät tunne sinua, niin he eivät osaa tulla luoksesi. Jos asiakkaat eivät tunne palveluitasi, niin he eivät ehkä hoksaa niiden olevan heille sopivia. Ja jos palvelu on tuttu, mutta palveluntuottaja ei, niin luottamustakin täytyy jaksaa rakentaa. 

Mitkä keinot sitten sopivat luottamuksen rakentamiseen, palveluun tutustuttamiseen ja luottamuksen herättämiseen? Tämä riippuu hyvin paljon siitä, minkälaista palvelua olet myymässä ja minkälainen kokemus siihen liittyy. Samoin kannattaa pohtia, onko tämä kuinka kaukana perustarpeista ja siis luksuspalvelu. Tämä määrittelee hyvin paljon sitä, miten ihmiset hakeutuvat palvelun pariin ja mitä kokemukselta odotetaan.

Palvelua on helpompi lähteä myymään, kun ymmärtää asiakaskokemusta, jota on tarjoamassa ja miksi, asiakas haluaa tämän palvelun pariin. Sen sijaan, että etsit jotain varmaa myyntikikkaa ja keinoa vakuuttaa ihan kenet tahansa, niin syvennä asiakasymmärrystä ja luota tuottamaasi arvoon. Aina voi luoda lisää arvoa ja selkeyttää palvelun arvoa, jos se tuntuu riittämättömältä. 

Haluatko jutella lisää myynnistä? Voidaan jutella instan puolella lisää. Löydät mut www.instagram.com/luovamiete

Mikäli sinusta tuntuu, että nyt olisi hyvä aika käydä läpi yhdessä työskentelytapoja niin varaa aika sparraukseen krista@luovamiete.fi uhutaan lisää ja sujuvoitetaan myyntiä.