Etusivu » LuovaMiete Blogi » Omat rajat voi viestiä asiakaslähtöisesti

Omat rajat voi viestiä asiakaslähtöisesti

  • tehnyt
Omat rajat voi viestä asiakaslähtöisesti.

Huomaatko venyväsi, joustavasi, mukautuvasi, sopeutuvasi ja antavasti periksi liian usein asiakkaiden toiveille ja pyynnöille? Omat rajat voi viestiä asiakaslähtöisesti, ja näin suhtautuminen, voi tehdä vaikeasta asiasta helpompaa. On tietenkin kiva juttu, kun voi antaa ja tuottaa iloa, vaan ei kuitenkaan oman jaksamisen ja hyvinvoinnin kustannuksella. On täysin eri juttu joustaa, kun pääsee palautumaan verrattuna siihen, että kulkisi jatkuvasti kuin äärimmilleen venytetty kuminauha – valmiina napsahtamaan poikki koska tahansa.

Aika monet joustavat ja antavat periksi, koska haluavat antaa itsestään mukavan vaikutelman tai pelkäävät konflikteja. On kuitenkin aivan mahdollista ennakoida näitä tilanteita, käydä ne läpi ja viestiä selkeästi asiakkaalle ettei aio joustaa, ja silti olla mukava ja pitää asiakkaat tyytyväisinä. Mikseivät sitten useammat yksinyrittäjät tee niin?

En usko, että on olemassa yhtä syytä, miksi niin monet meistä joustavat aivan liikaa. Epävarmuus ja pelot ovat varmaankin osaksi vaikutin. Epätietoisuus asiakaspalvelun kulmakivistä vaikuttaa ja samoin se, ettei ole varma arvosta, jota asiakkaalle tuottaa. Perfektionismin taakse on helppo piiloutua, kun on epävarma omasta merkityksellisyydestään ja toivoisi olevansa korvaamaton.

Olen niin sanottu toipuva perfektionisti. Ymmärrän täysin miten hyvä olo, voi tulla “täydellisyyden” kokemuksista. Kuten vaikka täydellisen siisti kynärivi työpöydällä, joka on järjestetty juuri  itseä miellyttävällä tavalla.  

Omat rajat voi viestiä asiakaslähtöisesti

Eli juuri se, mikä pelottaa eniten: sanoa EI, voi olla hyvää asiakaspalvelua ja tehdä asiakaskokemuksesta parempi. Tämä pätee yhden asiakkaan kohdalla, mutta kun mietitään jo useampaa asiakaskokemusta ja mahdollisesti jopa asiakasyhteisöä, niin vaikutuksella on todella merkitystä pitkälle ajalle. Muutoksen työstäminen ja alkuun saattaminen voi olla vaikeaa. 

Jos tätä katsotaan asiakkaan näkökulmasta, oli sitten kyse uusi tai jo tuttu asiakas, niin kyse on pitkälti kommunikaatiosta ja sopimuksista. Nämä luovat pohjan tulevalle yhteistyölle ja kokemukselle, joka tietenkin kokonaisuutena riippuu tarjottavista palveluista ja palveluntarjoajista. Lähes jokaista asiakasta varmaan yhdistää se, että eivät he halua sinun voivan huonosti ja kärsivän. Varsinkin, jos he todella arvostavat sinua ja pitävät sinun tuottamista palveluista tai tuotteista. 

Asiakkaan kannalta voi olla myös yhtä kiusallista, jos ja kun hän saa tietää, että olet joustanut liiaksi tai tehnyt jotain, mikä ei ehkä ollut sinun mielestä hyvä juttu ollenkaan. Ja jos nyt sanot, etteivät asiakkaasi välitä sinun hyvinvoinnista tippaakaan, niin mietinpä vain: Miksi sinulla on vain sellaisia asiakkaita, jotka eivät välitä sinun hyvinvoinnista tippaakaan? 

On siis tosiaan parempi viestiä omista rajoista ennakkoon ja ottaa jopa puheeksi ennen toimeksiantoa sopimusvaiheessa. Viimeistään siinä vaiheessa kun ohjeistat uutta asiakasta, niin on hyvä kertoa toimintatavoistasi. Toinen hetki voi olla, kun päivität tutuille asiakkaille käytäntöjä vaikka jonkinlaisen vuosikatsauksen mukana. Se, mikä hetki ja tapa on paras, riippuu kovin pitkälti siitä, minkälaista työtä teet ja minkälaisia asiakkaita sinulla on.

Varmaa on, että seuraavaa arvostavat useimmat:

Oikea-aikaisuutta

Selkeyttä

Ystävällisyyttä

Haluatko jutella lisää?

Vaikka hankalien asioiden asiakaslähtöisestä viestinnästä? Verkostoidun mielelläni sekä Instagramin että linkkarin puolella. Instagramista löydät minut Luovamiete

Mikäli sinusta tuntuu, että nyt olisi hyvä aika käydä läpi yhdessä työskentelytapoja niin varaa aika sparraukseen krista@luovamiete.fi
Puhutaan lisää ja sujuvoitetaan työskentelyäsi. 

Omat rajat voi viestiä asiakaslähtöisesti