Asiakkaat ostavat, kun ovat siihen valmiita. Oletko sinä valmis siihen?

Krista /

Kuinka monta kertaa olet kohdannut viimeisen kuukauden aikana postauksen sosiaalisessa mediassa, videon tai mainoksen, jossa yrittäjälle myydään viimeisintä paljastunutta salaisuutta tai kikkaa, jolla voi saavuttaa enemmän ja nopeammin asiakkaita? Minulle tämä kertoo ettei välttämättä ihan hahmoteta, mistä ostokokemus rakentuu. Asiakkaat ostavat, kun ovat siihen valmiita. Yksinkertaista ja samalla todella monimutkaista ja hankalaa.

Niin… turhan moni yrittäjä päätyy epätoivoisina hetkinä googlettamaan ja etsimään ratkaisua siihen, miksi myynti ei suju. Usein ratkaisua yritetään löytää trendikkäästä kikasta tai jostain mystisestä salaisuudesta. Toivoisi, että useampi yrittäjä pysähtyisi rakentamaan mahdollisuuksia ostamiselle ennen epätoivoisia hetkiä.

Luin tuon lauseen “asiakkaat ostavat, kun ovat valmiita” eräästä instagram postauksesta. Se jatkui jotenkin näin “eivät sitten, kun sinä olet valmis myymään”.

Siinä on mielestäni sopivasti tiivistettynä muutama viisaus. Tässä postauksessa haluan keskittyä juuri tuohon ensimmäiseen pätkään. Eli siihen, että asiakkaat ostavat, kun ovat valmiita. 

Asiakkaat ostavat kun luottavat

Erityisesti netissä luottamuksen rakentaminen ja ylläpitäminen on tärkeää. Monilla on edelleen epäluuloja ostaa netissä erilaisia palveluita tai tuotteita.
Vaikka sinulla on luottamus ja ymmärrys omista tuotteistasi, yrityksesi toiminnasta ja omista taidoista, niin muut eivät välttämättä vielä hahmota tätä kaikkea niin selkeästi. Luottamusta ei voi pakottaa, mutta sitä voi rakentaa.
Luottamus on yksi tärkeä osa varmuuden kokemusta ja kokemusta, jossa ostaminen tuntuu riskittömältä tai vähäriskiseltä.

Onko sinulle selvää, minkälaiset asiat lisäävät asiakkaan luottamusta juuri sinun tarjoamiin palveluihin ja tuotteisiin?

Ostamisen helpottaminen vs. manipulointi 

Epäsuora, hienovarainen, vähäinen, pieni… minkälainen tahansa manipulointi on manipulointia. Ja nyt en tarkoita aloittaa keskustelua esimerkiksi onko markkinointi pelkkää manipulointia. Nyt tarkoitan tietoista toimintaa ja tietoisesti opeteltua toimintaa, jolla voidaan tehdä ostopäätös asiakkaan puolesta tai pyrkiä tekemään ostopäätös asiakkaan puolesta.
On todella kyseenalaista, miksi tähän edes ryhdytään ja minkälaista asiakassuhdetta siinä rakennetaan. Ei. En kannusta ketään etsimään kikkoja ja keinoja, joilla asiakkaat vain lankeavat ostoskoriin lompakot auki.

Niin ja ostamisen helpottaminen tarkoittaa vain sitä, että ostaminen on tehty sopivaksi ja sopivalla tavalla helpoksi niille, ketkä ovat valmiita ostamaan.
Helppous ei tarkoita sitä, että kaikki tapahtuu kuin ajatuksen voimalla
ja mitään ei tarvitse odottaa. Helppous ja vaikeus ovat ääripäissä, mutta välille mahtuu monenlaisia kokemuksia. Ääripäihin ei tarvitse pyrkiä ja on hyvä hahmottaa, että helppo sinulle voi olla ihan toisenlainen kokemus kuin helppo sinun asiakkaallesi.


Tiedätkö, mikä tekee sinun palveluiden tai tuotteiden ostamisesta helppoa?


Seuraavaksi aion kirjoittaa tämän aiheen toisesta kulmasta, eli siitä, oletko sinä valmis asiakkaita varten.

Vielä ostamisen helpottaminen ja luottamuksen rakentaminen pohdinnan alla?

Kaipaatko toista näkökulmaa? Voin auditoida myyntiprosessisi ja siihen kuuluvat materiaalit asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Samalla tietenkin katsotaan, miten helppoa ostaminen on ja mitkä asiat juuri sinun kohdalla herättävät luottamusta. Laita sähköpostia info@luovamiete.fi

Hei, voidaan tutustua lisää instagramin puolella. Mut löytää täällä instagram.com/luovamiete Tuu juttelee! 🙂