Turvallisempia asiakastapaamisia myös yksinyrittäjille

Krista /

Turvallisempia asiakastapaamisia yksinyrittäjille luovamiete.fi

Olen kokenut epäasiallista kohtelua työssäni asiakaspalvelvelijana useamman kerran. Kumma kyllä, missään en yrittäjäksi ryhtyessäni nähnyt opastusta, miten tehdä asiakastapaamisista turvallisempia yksin työskennellessä. Nyt haluan jakaa muutaman vinkin ja kertoa hieman ajatuksistani liittyen turvallisuuteen yksinyrittäjänä ja erityisesti siihen, miten voit kehittää turvallisempia asiakastapaamisia. 

Yksi haastavimmista asioista liittyen yksinyrittäjyyteen on juurikin yksin työskenteleminen. Työkeikoille lähdetään usein yksin ja varsinkin aloittelijana usein työskennellään yksin asiakkaiden kanssa. Minulle ei kukaan esimerkiksi uusyrityskeskuksessa koskaan puhunut turvallisuudesta. Ja olen käynyt kahden kaupungin uusyrityskeskuksessa ja asioinut ainakin neljän eri ihmisen kanssa. Tämä ei ole paljon kokemuksena, mutta veikkaan että se on enemmän kuin monilla aloittavilla yrittäjillä.

Olethan tehnyt riskikartoituksen työstäsi ja miettinyt, miten voit suunnitella turvallisempia asiakastapaamisia?

Tässä minun näkemykseni, miten tehdä omasta työstä turvallisempaa. Tämä koostuu omista kokemuksistani ja vinkeistä, joita olen saanut muilta liittyen heidän työhön. Alkuun vielä, etten ole turvallisuusalan ammattilainen tai riskienhallinnan ekspertti. Nämä vinkit ovat aivan perustason asioita, ehkä jopa sellaista hiljaista tietoa. Toivon, että suhtaudut tähän aiheeseen niin miettimällä, miten voit vahvistaa omaa turvallisuuden tunnetta, pärjäävyyttä ja hallinnan tunnetta. Nyt ei tarvitse alkaa nähdä piruja joka seinällä ja pelätä omaa varjoaan.

Turvallisuusneuvot turvallisimpiin asiakastapaamisiin tiivistetysti: huomioi työtilat, arvioi asiakkaan tuottama riski, älä jää täysin yksin, rakenna turvaverkosto ja tee selviytymissuunnitelma. Niin ja tee myös riskianalyysi liittyen juuri omaan työhön ja sen lisäksi sosiaaliseen mediaan. Näistä kahdesta viimeisestä lisää myöhemmin. Nyt muutama neuvo mitä voit huomioida, jos haluat turvallisempia asiakastapaamisia.

Turvalliset työtilat 

Oletko miettinyt koskaan, ovatko työtilasi turvalliset? Siis ovatko ne sinulle, asiakaspalvelijana asiakkaiden kanssa turvalliset? Huone, jossa on kaksi uloskäyntiä, on turvallisempi kuin yksiovinen huone. Jos siis mahdollista niin valitse sellainen työtila asiakaskohtaamisiin, joissa on enemmän kuin yksi poistumistie.

Asiakkaiden ensitapaamiset

Tämä ei ole aina mahdollista, eikä aina ihan välttämätöntä, mutta usein kannattaa sopia vieraiden ihmisten kanssa tapaamiset julkiselle paikalle tai tilaan, jossa et ole täysin yksin asiakkaasi kanssa. Tämä voi olla tosissaan hankalaa, jos otat asiakkaita vastaan yksin kotonasi tai työtilassasi. Pyri siis tekemään työtilastasi mahdollisimman turvallinen ja huomioi turvallisuutesi muuten.

Arvioi asiakkaaseen liittyvä riski

Tämä voi tuntua liioittelulta, mutta mielestäni ei vara venettä kaada. On työtehtäviä, joissa asiakkaisiin ja asiakaskohtaamisiin liittyy työn ja asiakastyyppien takia enemmän riskejä tai erilaisia riskejä. Tee riskianalyysi työn kautta ja välttele turhia ja haitallisia stereotypioita. Parhaiten pääset arvioimaan riskiä tutustumalla asiakkaaseesi hyvin ennen tapaamista. Tämäkään ei aina ole mahdollista, joten kun perehdytät asiakasta sinun käytäntöihin (onboarding) tämä kannattaa ottaa huomioon. Muista, että myös asiakkaasi arvostavat turvallisia ja hyvin sujuvia kohtaamisia.

Tarvitsetko neuvoja, miten perehdyttää asiakas sinun työskentelytapoihin tai konsultaatiota onboardingin suunnitteluun? 

Rakenna tukiverkosto

Tukiverkosto on yksinyrittäjälle tärkeä muutenkin kuin asiakastapaamisiin liittyen. Tai onhan tukiverkosto meille kaikille tärkeää työtilanteesta riippumatta. Jostain syystä käy kuitenkin niin, että monet yrittäjät jäävät vaille tarpeellista yhteisöllistä tukea. On tärkeää, että voit puhua jollekin arkityöstäsi (menemättä liikaa asiakkaiden asioihin). Jos jotain nyt sattuukin tapahtumaan, niin tietääkö kukaan, missä yleensä tapaat asiakkaita? Tai jos kaipaat tukea hankalan asiakastapaamisen jälkeen, niin kenen puoleen käännyt? Tuen ei tarvitse olla välttämättä ammatillista tai vertaistuellista, henkinen turvallisuus voi olla ihan yhtä tärkeää. 

Tee selviytymissuunnitelma 

Yritystoimintasuunnitelmissa ja aloittavan yrittäjän neuvoissa muistetaan kyllä ohjeistaa tekemään riskikartoitus ja analysoimaan riskit. Tämän lisäksi on tärkeää tehdä selviytymissuunnitelma. Miten toimitaan, jos joku riski tai uhka toteutuu? Ja nyt en tarkoita pelkästään toimintasuunnitelmaa strategisesti yritystoiminnan kannalta, vaan ihan sinun oman hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. Mikä on sinun hyvinvointi ja selviytymissuunnitelma itsellesi? 

Oliko näissä mitään uutta sinulle? Tai minkälaisin keinoin lähdet kehittämään sinulle turvallisempia asiakastapaamisia?

Olisiko nyt sopiva hetki päivittää käytäntöjäsi LuovaMiete konsultaation avulla?

Mikäli sinusta tuntuu, että nyt olisi hyvä aika käydä läpi yhdessä työskentelytapoja niin käy kertomassa kiinnostuksestasi vastaamalla tähän kyselyyn. Voimme esimerkiksi työstää käytäntöjäsi perehdyttää asiakkaat palveluihisi ja ottaa huomioon turvallisuutesi.

Kategoriat: Yksinyrittäjyys